Nadruk op de eerste indruk
- ga naar artikel op LinkedIn -
|
Als je iemand voor de eerste keer ontmoet, kan het maken van een eerste indruk belangrijk zijn. Natuurlijk geldt dat als je ergens gaat solliciteren. Maar ook de eerste keer dat je kennis maakt met je studiegenoten, met vrienden van je vrienden, met een nieuwe club, met je nieuwe buren, enzovoort is een goede eerste indruk de eerste klap die een daalder waard is.
Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen om een goede eerste indruk te maken.
Hoe vind ik mij?
Stel dat je jezelf zou tegen komen, wat voor indruk zou je dan van jezelf hebben? Door alleen al deze vraag te stellen, kan je erachter komen wat jij eraan kan doen, om je eerste indruk te verbeteren.
Wees jezelf
Regel nummer één. Doe je niet anders voor dan je bent. Als je dat doet, dan valt dat op in je gedrag. Anderen zullen voelen dat er 'iets niet klopt'. En als er iets niet klopt, dan zal dat voor het brein van de ander betekenen, dat het 'gevaar'-signaal wordt afgegeven. Geen goed teken!
De buitenkant is belangrijk
De buitenkant is het eerste dat de ander van je ziet. En op basis daarvan wordt dan ook razendsnel een eerste oordeel gevormd. Zorg er daarom voor, dat 'de buitenkant' in orde is. Zorg ervoor dat je kleding in overeenstemming is, met de omgeving waarin de ontmoeting plaats vindt.
Zorg ervoor dat je geen 'luchtjes' meeneemt. Onze neus is het meest onderschatte zintuig. Nare luchtjes of een indringende parfumlucht is geen reclame voor onszelf.
Glimlach en kijk de ander aan als de ander jou voor de eerste keer ziet. Het maakt een positieve eerste indruk en kost weinig moeite.
Heb je een afspraak? Wees op tijd
Wat voor eerste indruk laat je achter als je op je allereerste afspraak te laat bent? Neem geen enkel risico. Plan alles ruim in en hou rekening met dubbele tegenslag. Kom je ondanks alles dan toch nog te laat, dan is het zó uitzonderlijk dat waarschijnlijk half Nederland te laat is.
Zeker bij zakelijke afspraken is het ook raadzaam om niet te vroeg te komen. Je stuurt de planning van de ander daardoor wellicht in de war. Geen goed idee!
Wees positief
Voor een goede eerste indruk, vertel je over dingen die je leuk vindt en over de 'positieve' zaken die je bezig houden. Vuile was buiten hangen? Niet doen. En hou het, zeker in het begin, kort.
Richt je vooral op de ander
Als je aandacht besteedt aan de ander, wordt dat als positief ervaren. Richt je daarom, zeker in het begin van het contact, vooral op de ander (of de organisatie waar de ander werkt). Zelfs op de overbekende vraag "Heb je het gemakkelijk kunnen vinden?" kan je een antwoord geven, waarin de aandacht naar de andere partij gaat, namelijk "Zeker, de routebeschrijving op jullie site is uitstekend!".
Spiegel
Mensen houden van mensen die zijn zoals ze zelf zijn. Pas je gedrag daarop aan. Gedraag je (heel onopvallend) zoals de ander. Zit of sta zoals de ander. Praat in hetzelfde tempo als de ander. Maak gebaren die lijken op die van de ander enzovoort. Dat betekent niet dat je jezelf moet verloochenen, maar leef je gewoon zoveel mogelijk in in de ander
Interessant?
Als dit artikel je iets over jezelf heeft geleerd, als je een vraag hebt of als er een ander onderwerp is, waar je meer over wilt weten, laat dan een bericht achter in het commentaarveld op LinkedIn.
(Foto Credits FreeImages)