Verminder het drama
- ga naar artikel op LinkedIn -
|
NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) heeft niet bij iedereen een goede reputatie. Dat is jammer, want met NLP als basis kan je vele goede resultaten bereiken met betrekkelijk weinig inspanning. De tip van vorige week: niets veranderen verandert niets. Deze week tip 4.
Alles is drama
Ken jij die persoon? De persoon die altijd overal over klaagt. Die altijd vindt dat de ober in het restaurant het verkeerd doet. Die vindt dat alle andere weggebruikers idioten zijn, waarvan het rijbewijs afgenomen moet worden. Die iedereen om zich heen vervelend vindt. Zo'n persoon waarbij elke dag vervelende dingen gebeuren, de hele dag door.
Als je goed oplet op wat die persoon zegt, dan zal hij(zij) vooral gebruik maken van wat we in NLP noemen: 'alles-of-niets uitspraken' en 'universele waarheden'.
Alles-of-niets uitspraken
Dit zijn uitspraken waarin de woorden alles, allemaal, altijd, overal, iedereen, niemand, nooit, nergens of niets in voorkomen. Iemand die alles-of-niets uitspraken gebruikt kent geen nuance. Er is geen kleur. Het is wit of het is zwart. En als het als een klacht wordt gebruikt ("niemand helpt me"), dan wordt elk individueel voorval(letje) meteen opgeblazen tot iets universeels en onontkoombaars. En elke keer als iemand dat doet, wordt de wereld steeds meer het toneel van een drama, dat hij zelf creëert.
Universele waarheden
Dit soort uitspraken kenmerken zich doordat er een 'waarheid' wordt verkondigd, zonder dat wordt aangegeven waarom dat zo is. Een mening wordt gebracht als een vaststaand feit. Voorbeelden hiervan zijn: "Diëten zijn waardeloos" of "Autoverkopers zijn onbetrouwbaar". Als je vervolgens vraagt waarom dat zo is, zal je een antwoord krijgen in de trant van "Dat is gewoon zo" of "Dat weet toch iedereen".
Als je tegen de mening van die ander ingaat, zal de ander verontwaardigd reageren of zelfs vinden, dat jij "ook tegen hem bent, net zoals iedereen". Waarmee we terug zijn bij het creëren van drama.
Kan het anders
Als je te maken krijgt met zo'n persoon, ga dan niet in discussie over zijn gelijk of ongelijk. Probeer in plaats daarvan eens om het alles-of-niets woord vragend te herhalen. Als iemand zegt "Niemand wil me helpen", vraag dan eens "Niemand?". Als iemand zegt "Iedereen heeft daar een hekel aan" zeg dan "Iedereen?". Je loopt dan de meeste kans dat de ander zelf een nuance gaat aanbrengen: "Nou ja, niet iedereen natuurlijk, ...".
Herken je misschien iets van jezelf en wil je daar iets aan doen? Benoem concreet wat er is of speelt. Wees specifiek. Praat niet over iedereen, niemand of alles, maar geef aan wie of wat precies. Praat niet over altijd, nergens of overal, maar geef aan in welke omstandigheden iets is voorgevallen of waar. Het maakt het drama stukken kleiner en het maakt je wereldbeeld positiever.
Interessant?
Als dit artikel je iets over jezelf heeft geleerd, als je een vraag hebt of als er een ander onderwerp is, waar je meer over wilt weten, laat dan een bericht achter in het commentaarveld op LinkedIn.
Vind je nog veel meer rondom NLP interessant, dan is onze NLP Opleiding wellicht iets voor jou.
(Foto Credits Foter)