Vliegen is geen feest!

- ga naar artikel op LinkedIn -


 
De vakantieperiode komt er weer aan. Dat betekent dat enige miljoenen Nederlanders zich opmaken om met het vliegtuig naar de vakantiebestemming te gaan. Niet voor iedereen een feest!


Een behoorlijk gedeelte van de bevolking heeft vliegangst. Met de komende vakantieperiode in het vooruitzicht gaat deze blog in op het fenomeen vliegangst.

Vliegangst, de cijfers

Van elke honderd mensen hebben zo'n vijfendertig (!) mensen in mindere of meerdere mate last van vliegangst.

Tweeëntwintig van hen stappen onder geen enkele voorwaarde in een vliegtuig. De andere dertien stappen alleen in de metalen vogel als het echt niet anders kan. Los van deze vijfendertig mensen zien nog eens tien van de honderd mensen enorm op tegen een vliegreis en vliegen nooit voor hun lol.

Dat betekent dat dertien tot drieëntwintig van de vijfenzestig mensen die wél vliegen last hebben van dat vliegen, ofwel omgerekend zo'n 20% tot 35%.

Als je in het vliegtuig zit, kijk dan eens om je heen. Statistisch gezien zit er in elke rij dus wel een persoon, die het niet naar zijn of haar zin heeft. Ben jij één van die mensen: een schrale troost, je bent zeker niet de enige.

Angst en gevaar

Er is een verschil tussen angst en gevaar.

Gevaar is het risico dat je loopt dat je daadwerkelijk iets overkomt. Het is een kans die is uit te drukken in cijfers. Gevaar is een statistische grootheid, die iets zegt over de kans dat je iets overkomt, bijvoorbeeld de kans dat je een been breekt bij het wintersporten.

Angst daarentegen is de emotionele beleving van het gevaar. Deze emotionele beleving is subjectief. Het is een emotionele inschatting over het optreden van een situatie en/of de gevolgen van die situatie. Zo kan bijvoorbeeld iemand met spinnenangst vinden dat een confrontatie met een spin heel gevaarlijk kan zijn (emotionele inschatting). Logisch geredeneerd zal de persoon in kwestie meestal wel weten dat er geen reëel gevaar dreigt. De persoon in kwestie zal er echter wel alles aan doen om een confrontatie met een spin te vermijden (vermijden van het optreden van de situatie). Is een spin echt gevaarlijk? Afgezien van enige uitheemse soorten, die hier niet voorkomen, is een spin een uiterst nuttig beestje dat jou geen kwaad kan doen.

Bij vliegangst zit het toch wat anders in elkaar. De gevolgen van een vliegtuigcrash (één van de meest voorkomende angsten van iemand met vliegangst) zijn vaak rigoureus en onomkeerbaar. Daar is ook logisch gezien geen enkele twijfel over. De persoon in kwestie zal (in het vliegtuig) bijzonder gespitst zijn op het 'optreden' van het risico. Elke trilling van het vliegtuig, elk geluid, elke actie van de stewardessen, elke koerswijziging en nog veel meer zal voor deze persoon een teken zijn, dat de vleugels afbreken en het toestel neerstort. Logisch gezien is dat niet waar. Bewegingen van het vliegtuig zijn het gevolg van turbulentie of koerswijzigingen en de beweging van de stewardessen komen eruit voort om het de passagiers naar de zin te maken.

Nog meer cijfers

Hoe realistisch is de angst voor het vliegen nou eigenlijk? Als ik de cijfers over de jaren 2013-2017 erbij haal, dan kan je van vliegen het volgende zeggen. Gemiddeld werden er (mondiaal) per jaar ruim 37 miljoen vluchten uitgevoerd, waarmee in totaal ruim 3,5 miljard passagiers werden vervoerd. Gemiddeld waren er op elk moment van de dag bijna 15.000 vliegtuigen in de lucht met bij elkaar 1,4 miljoen passagiers. Als gevolg van vliegtuigongelukken vielen er gemiddeld 310 doden per jaar. (2017 was het veiligste vliegjaar ooit met 32 doden.) Dit maakt de kans dat je overlijdt in een vliegtuigcrash 1 op 11.000.000. Statistisch betekent dit dat 6 Nederlanders per jaar overlijden als gevolg van een vliegtuigongeluk.

Als dit een reden voor je is, om niet meer te gaan vliegen, kijk dan eens naar de volgende cijfers (bron CBS, Nederlandse bevolking over de jaren 2013-2016):
  • Aantal jaarlijkse overlijdens ten gevolge van een val is 3.320, dus een kans van 1 op 5.000
  • Aantal jaarlijkse overlijdens ten gevolge van een verkeerongeval is 570, dus een kans van 1 op 30.000
  • Aantal jaarlijkse overlijdens ten gevolge van onopzettelijke vergiftiging is 156, dus een kans van 1 op 108.000
Toch loopt iedereen vrolijk de trap af, stappen we onbevreesd in een auto of op de fiets en eten we eieren en paddenstoelen, terwijl de overlijdenskans daarbij tenminste 100 tot 2.000 keer groter is dan te overlijden als gevolg van een vliegtuigcrash. Dat is nou precies het verschil tussen angst en gevaar.

Statistisch gezien is alleen het reizen met een lift minder gevaarlijk dan het reizen met een vliegtuig. Zelfs de autorit van en naar het vliegveld levert vele malen meer gevaar op.

Wat kan je hiermee

Vliegen is - vanuit het oogpunt van gevaar - heel erg veilig. Toch beleeft niet iedereen dit zo. Kijk jij als een berg op tegen de aankomende zomervakantie? Heb je al slapeloze nachten bij de gedachte dat je straks weer moet gaan vliegen? Zit je liever drie dagen in een snikhete auto, dan drie uur in de lucht? Overweeg eens of een behandeling tegen vliegangst iets voor jou is.

Interessant?

Als dit artikel je iets over jezelf heeft geleerd, als je een vraag hebt of als er een ander onderwerp is, waar je meer over wilt weten, laat dan een bericht achter in het commentaarveld op LinkedIn.

(Foto Credits FreeImages)