8 Tips om feedback te ontvangen

- ga naar artikel op LinkedIn -


 
In mijn vorige blog (8 Tips voor het geven van feedback) heb ik aangegeven, dat het geven van feedback soms lastig kan zijn. Het ontvangen van feedback is wellicht nog moeilijker. Immers, er wordt iets over jou gezegd, dat je persoonlijk kan raken. Daarom volgen hieronder 8 tips voor het ontvangen van feedback.

  1. Beschouw feedback als iets waar je lering uit kan trekken

    Feedback is de enige manier waarop duidelijk wordt gemaakt wat jouw gedrag bij een ander oproept. Het is een spiegel die een ander je voorhoudt. Als jouw gedrag een geheel andere reactie bij de ander heeft uitgelokt, dan jij had bedoeld, kan je hier lering uit trekken. Maar zelfs als je met je gedrag precies hebt bereikt wat je wilde, leer je aan de hand van de feedback dat je gedrag kennelijk effectief is geweest.

  2. Beschouw feedback als een cadeau

    Hoewel het misschien wat overdreven overkomt, mag je feedback beschouwen als een cadeau. Een ander neemt immers de moeite om jou iets te zeggen, waar je van kan leren. Hoe zou je anders moeten weten welk resultaat jouw gedrag heeft gehad?

  3. Laat de ander uitpraten en luister! Stel zo mogelijk vragen ter verduidelijking.

    Als je bereid bent lering te trekken uit je feedback, profiteer dan optimaal van de feedback die je krijgt. Zorg ervoor dat je de ander laat uitpraten. Het is heel vervelend voor de persoon die feedback geeft als hij of zij steeds wordt onderbroken. Bedenk je dat het voor de feedbackgever ook lastig kan zijn om feedback te geven. Stel, als het mogelijk en wenselijk is, specifieke vragen om erachter te komen welk gedeelte van jouw gedrag heeft geleid tot deze feedback.

  4. Vraag aan de ander wat je anders had kunnen doen

    Om de situatie en de ander nog beter te begrijpen kan je vragen welk ander gedrag beter zou zijn geweest voor de persoon die de feedback geeft. Zeker wanneer de gever van de feedback positieve bedoelingen heeft en de relatie op prijs wordt gesteld kan dit de relatie te goede komen. Niet alleen zal de feedbackgever zich beter begrepen voelen, het geeft jou de gelegenheid om je gedrag ten positieve aan te passen als je dat wilt.

  5. Bedank de ander voor de feedback

    Voor de persoon die feedback geeft, kan het ook lastig zijn. Hij of zij weet immers niet hoe de ander hierop gaat reageren. Bedank de ander voor de moeite die hij of zij neemt. Hierdoor zal het voor die persoon gemakkelijker worden om je in de toekomst weer eens van feedback te voorzien. En daar kan je alleen maar wijzer van worden.

  6. Besluit of je er iets mee wilt doen

    Feedback krijgen betekent niet per definitie, dat jij iets moet veranderen. Jij bepaalt zelf in hoeverre je tevreden bent met de reactie die je krijgt. Je bepaalt dus ook helemaal zelf of je iets wilt veranderen in je gedrag. In die zin is feedback niet méér dan een spiegel.

  7. Probeer de ander niet te overtuigen van zijn of haar ongelijk (of jouw gelijk)

    Als je een andere mening hebt over jouw gedrag, hou die dan voor je. De feedback geeft namelijk alleen maar aan hoe jouw gedrag overkomt op de ander. Het is de zienswijze van die ander. Die verander je niet door jouw zienswijze daar tegenover te stellen. Het zorgt er alleen maar voor dat de ander de volgende keer zijn of haar mond houdt. Iemand die feedback geeft, zit niet te wachten op een lange discussie.

  8. Laat de emotie bij de ander liggen

    Als er emoties vrijkomen bij de persoon die feedback geeft, bedenk dan, dat het niet jouw emoties zijn, maar de emoties van die ander. Je hoeft hier helemaal niks mee te doen.
Tot slot

Feedback ontvangen wordt eenvoudig(er) als je bedenkt dat feedback iets zegt over je gedrag en niet over jou als persoon. Met deze tips wordt dit eenvoudiger.

(Photo credit: Chiara Cremaschi via ChairsHunt / CC BY-ND)